Gamifikacja – gra warta świeczki?

Teaser

Gamifikacja, gryfikacja, grywalizacja [od ang. gamification] to różne określenia działań mających na celu angażowania odbiorców w podobny sposób jak robią to gry. Mimo, że to zjawisko zdążyło się już zadomowić, to wciąż budzi zainteresowanie. Czy słusznie?

Nie da się wprost określić początków gamifikacji, gdyż specjaliści od strategii od dawna poszukują nowych form dotarcia, a inspiracje czerpią często z najmniej oczekiwanych źródeł. Do niedawna wydawałoby się, że gry i biznes to mariaż niemożliwy do zrealizowania. Gry służyły zawsze jako rozrywka, co nie wpisywało się w dotychczasowy model prowadzenia biznesu. Eksperci doszli jednak do wniosku, że ludzie po pracy stają się autonomicznymi jednostkami, które szukają oderwania się od szarej rzeczywistości na różne sposoby.

Połączenie tych dwóch sfer wcale nie musi oznaczać dosłowne upodobnienie codziennych czynności do gry. Wystarczy wprowadzić proste mechanizmy do scenariusza określonego projektu, aby czerpać korzyści z gamifikacji. Przede wszystkim uczestnicy powinni mieć jasno określony cel. Przydatny jest również system osiągnięć, pasek postępu, rankingi, i inne elementy znane z gier. Nie do końca chodzi o to, żeby stworzyć uniwersalny scenariusz, a raczej swobodnie korzystać z różnych opcji. Nie da się bowiem zastosować tego samego mechanizmu przy różnych projektach. Dlatego też nie można do końca ocenić granic gamifikacji.

Wielu uważa, że nieodzownym elementem gamifikacji jest rywalizacja pomiędzy uczestnikami, tak samo jak ma to miejsce w przypadku gier. Prawda jak zwykle leży pośrodku – wszystko zależy oczywiście od efektu jaki chcemy uzyskać. Rywalizacja może okazać się skutecznym zabiegiem zwiększającym zasięg na serwisach społecznościowych, gdzie odbiorcy mają dostęp do list rankingowych i wyników innych użytkowników. Sprawdzone rozwiązania tego typu wprowadziło chociażby Nike, które zachęca do rywalizacji ze swoimi znajomymi o jak najlepsze osiągi. Element ten należy jednak stosować rozważnie.

Rywalizacja na pewno nie sprawdzi się, jeśli chcemy zastosować gamifikację w ramach PR-u wewnętrznego w przedsiębiorstwie – komentuje Izabela Mikruta, Management Board Assistant GRUPA365NET – Współzawodnictwo może w tym przypadku doprowadzić do rozpadu zespołu, co zdecydowanie przełoży się na dalszą współpracę pracowników, nawet na długo po zakończeniu projektu. Lepiej zamiast tego zorganizować uczestników w zespół, aby wzmocnić ich wzajemne zaufanie.

 

Ten i wiele innych niuansów pokazuje, że do każdego przykładu gamifikacji podejść należy bardzo indywidualnie i nie powtarzać utartych schematów. Samo zjawisko niejako wymusza na organizatorach patrzenie poza określone ramy i poszukiwania nowych rozwiązań poza nimi. Dlatego właśnie gamifikacja nie jest dla każdego, a jeśli oczekujemy określonego efektu, lepiej nie działać na własną rękę.

GRUPA 365 NET to innowacyjna agencja działająca w obszarze cross-marketingu zintegrowanego wpieranego najnowszymi osiągnięciami technologii w dziedzinie komunikacji PR.Proponujemy kompleksową obsługę 360 oraz doradztwo w obszarze strategii reklamy, marketingu, promocji i PR. Jesteśmy ekspertami działań online w sieci Internet - gdzie rozwijamy projekty o silnym potencjalne komercjalizacji.
 
NR1WINTERNECIE.pl to nasz adres www i miejsce, o które zabiegamy dla naszych klientów.

Więcej na: http://www.NR1wINTERNECIE.pl 

http://www.grupa365net.pl oraz http://www.facebook.com/grupa365net 

Źródło GRUPA 365 NET. Dostarczył netPR.pl
Authors
Tags , , ,

Related posts

Top